Claude Burgelin, Mémoire d’un universitaire littéraire. France, 1968 – 2011

 

Ripercorrendo la propria esperienza personale di docente universitario Claude Burgelin traccia un quadro della storia dell’insegnamento della letteratura nella Francia dell’ultimo quarantennio. Ne emerge un percorso articolato di ricerca, sperimentazione, entusiasmo che trova tuttavia un epilogo preoccupante: l’indebolimento della spinta innovativa, la superficialità dei saperi specialistici, la marginalità degli studi umanistici. Mentre ciò che andrebbe incoraggiato è piuttosto un ripensamento davvero multidisciplinare dei contenuti letterari stessi.

 


  

Claude Burgelin, Memories of a university literature teacher. France, 1968-2011

While retracing his own personal experience as university teacher, Claude Burgelin offers a picture of the history of literature teaching in France during the last four decades. Such picture brings out a well structured path made of research, experimentation, enthusiasm; it reaches, however, a worrying epilogue: the weakening of the innovative impetus, the superficiality of specialist knowledge, the marginalization of humanistic studies. On the contrary, a real multidisciplinary afterthought of literary contents should be encouraged.