SEMINARIO DI STUDI
Venerdì 20 – Sabato 21 novembre 2015

 

Oltre le derive del tempo presente
Pensare l’educazione

 

Nell’attuale quadro di smarrimento culturale ed esistenziale, di perdita del senso e di smentita progettuale si annidano nuovi ed ampi spazi di omologazione e asservimento. L’esperienza del quotidiano, cui viene negato il tempo della riflessività e la forza della comprensione, rischia di diventare esperienza costrittiva e spaesante, nella quale desiderio e rancore lavorano congiuntamente per inventare paradigmi sempre più astratti e alieni dalla realtà contingente: autentiche fughe programmatiche, volta a volta, o nella benevolenza di un mondo semplice e a misura individuale, o nel livore dogmatico e sterile nei confronti della vita e della storia.

A partire da fenomeni emergenti intercettati come argomenti emblematici, il Seminario intende sostare sui margini formativi di riflessione e di azione che chiamano direttamente in causa la libertà di capire, la problematicità dell’esistenza, il senso della formazione, la consapevolezza soggettiva e collettiva.

Comitato Scientifico
Gaetano Bonetta, Franco Cambi, Mariagrazia Contini, Mario Gennari, Isabella Loiodice

 


Gli abstract degli interventi

A. Borrelli

Il pensiero pedagogico
La pedagogia attuale è nata dallo scontro tra l’umanesimo della paideia delle origini (greche) e l’umanesimo della paideia della modernità, cioè dal passaggio dall’umanesimo dell’appartenenza all’umanesimo dell’emancipazione individualistica. In questo passaggio si è imposto l’umanesimo della razionalità scientifica. A partire da qui la pedagogia ha inteso se stessa come scienza. Nella trasformazione in scienza, la pedagogia ha, però, perso la sua sostanza. La sostanza della pedagogia non è la scienza ma un tipo nuovo di umanesimo, l’umanesimo della responsabilità: responsabilità per se stessi e le cose. L’alternativa a quest’ultimo umanesimo è il nichilismo.

Pädagogisches Denken
Aktuelle Pädagogik ist aus dem Aufeinenderprallen zweier Humanismen (Humanismus der ursprünglichen (giechischen) Paideia und Humanismus der Moderne Paideia) entstanden. Es handelt sich um den Uebergang von dem Humanismus der Zugehörigkeit zum Humanismus der individuellen Emanzipation. In diesem Uebergang hat sich der Humanismus der wissenschaftlichen Rationalität durchgesetzt. Seitdem hat sich Pädagogik als Wissenschaft verstanden. In dieser Transformation, hat Pädagogik ihre Substanz verloren. Denn die Substanz der Pädagogik ist nicht die Wissenschaft, sondern ein Humanismus neueren Typs: es geht um den Humanismus der Verantwortlichkeit; Verantwortung fuer sich selbst und die Welt. Di Alternative zu diesem neuen Humanismus ist der Nichilismus.


Mariagrazia Contini

Capabilities un-enabling?

The essay intends to focus the theme of personal capabilities in the age of individual risks and crisis, underlining possible drifts and “side effects”. Musil is certainly the best interpreter of this perspective by defining the modern man as “the man of opportuni-ties”. Related to this, the enabling opportunities themselves may lead to side effects consisting of saturating educational and life environments, thus producing mediocre, low rank and regressive effects. For this reasons we believe that promoting a situation cen-tered “capabilities enabling approach” shouldn’t aim at suggesting praxis and/or specific solutions, whereas it would be more suitable to define an accurate and relevant analysis of material, axiological and cultural systemic variables that can make life conditions, educational environments, concrete and symbolic situations able of being un-enabling.


Elsa Maria Bruni

The time for thought… the meaning of education

The search for meaning as an existential characteristic of humans and as conditio sine qua non of the understanding of one’s own being and existence has constituted, in the socio-cultural scenario and at the foundation of work in the Humanities, a major issue for so long and is more central now than ever. This is all the more reason to address the reigning materiality that seems to impose in itself the forms and manners of the ego as much as its own cultural formation. This work aims to find in thinking the means for an appropriate rethinking of the dimensions of the word educere. Thinking, realistic and not disassociated, demands time, requires reflection, it is nourished by experience and its deep critical and logical analysis. It should be cultivated, it is a laboratory of ideas, imagination, a construction of worldviews. A pedagogy of thinking and reflecting, oriented to respecting the thinking subject and protagonist, is posited as a necessity of the present time and scientific research because it is an opportunity of opening, of access, attributing sense to current paradigms. At the basis of pedagogical revisionism resides the idea of thought as the asset of each individual to distance themselves consciously from the estranging and dehumanising characteristics of today’s social and cultural context, rediscovering their authenticity–uniqueness–humanity, recognising themselves in their individual and collective history, realizing themselves in self-knowledge.